ŠKOLNÍ ŘÁD
ŠKOLNÍ ŘÁD | |
Skartační znak: A 10 | Účinnost od: 1. 9. 2024 |
Č. j. : MŠ/82/2024 | Počet listů: 12 |
Vypracovala: Bc. Michaela Kufrová | Schválila: Bc. Michaela Kufrová |
Ředitelka Mateřské školy vydává v souladu se zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), vyhláškou č.14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, vyhláškou č. 107/2005 Sb., o školním stravování, zákonem č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů) tento Školní řád.
Typ školy: celodenní MŠ
Kapacita: 20 dětí
Provozní doba: od 6:30 do 16:00 hod
Adresa MŠ:
Mateřská škola
Drobovice č.p. 76
286 01 Drobovice
Telefon: 327 312 177
E-mail: msdrobovice@seznam.cz
Stránky: https://ms-drobovice.cz/
Závaznost školního řádu
Školní řád je závazný pro všechny děti, jejich zákonné zástupce a všechny zaměstnance mateřské školy. Školní řád je zveřejněn na přístupném místě na nástěnce v šatně dětí v MŠ, na webových stránkách mateřské školy a prokazatelným způsobem s ním byli seznámeni všichni zaměstnanci školy. MŠ informuje o jeho vydání a obsahu zákonné zástupce nezletilých dětí. S vybranými částmi Školního řádu jsou seznámeny děti, forma seznámení odpovídá věku a rozumovým schopnostem dětí a je doložena zápisem v třídní knize.
Obsah
- PRÁVA A POVINNOSTI DĚTÍ A JEJICH ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ OBSAH
- a)Práva a povinnosti dětí
- b)Práva a povinnosti rodičů
- PRAVIDLA VZÁJEMNÝCH VZTAHŮ SE ZAMĚSTNANCI
- POSTUP PŘI VYŘIZOVÁNÍ PODNĚTŮ ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ
- PROVOZ MŠ
- a)Provoz MŠ
- b)Organizace dne
- c)Příchod dětí do MŠ a rozcházení domů
- d)Omlouvání dětí
- e)Zdraví dětí
- f)Organizace stravování
- g)Úplaty v předškolním vzdělávání
- VZDĚLÁVÁNÍ
- a)Povinné předškolní vzdělávání
- c)Individuální vzdělávání
- d)Distanční vzdělávání
- e)Vzdělávání cizinců
- f)Ukončení docházky dítěte do MŠ
- g)Výkon dohledu nad dětmi
- PODMÍNKY ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVÍ DĚTÍ
- a)Péče o zdraví a bezpečnost dětí při vzdělávání
- b)První pomoc a ošetření
- c) Pobyt dětí v přírodě
- d) Sportovní činnosti a pohybové aktivity
- e)Pracovní a výtvarné činnosti
- PREVENCE SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÝCH JEVŮ
- PODMÍNKY ZACHÁZENÍ S MAJETKEM ŠLOLY ZE STRANY DĚTÍ
- GDPR
2. PRÁVA A POVINNOSTI DĚTÍ A JEJICH ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ OBSAH
a) Práva a povinnosti dětí
Práva:
– na kvalitní předškolní vzdělání a školské služby
– na respektování jeho individuality (svobodné rozhodování, myšlení, jednání, chování přiměřené jeho věku)
– na fyzicky i psychicky bezpečné a emočně kladné prostředí při pobytu v mateřské škole
– na volnost pohybu ve školních prostorách, jež jsou k tomu určeny
– na zúčastnění se všech akcích pořádané MŠ v čase docházky, ke které bylo přijato
– na adaptační program na kterém se dohodnou zákonní zástupci při nástupu do mateřské školy
Povinnosti:
– dodržovat domluvená pravidla chování v MŠ
– respektovat ostatní děti a pracovníky školky
– dbát pokynů učitelek
– šetrně zacházek s hračkami, didaktickými pomůckami a vybavením MŠ
– dbát a dodržovat bezpečnost
– chovat se k ostatním tak aby si neubližovali
b) Práva a povinnosti rodičů
Práva:
– na informace o průběhu vzdělávání dítěte
– vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí vzdělávání dětí
– na informace a poradenskou pomoc týkajících se vzdělávání jejich dítěte
– na korektní jednání a chování ze strany všech zaměstnanců školy.
– na diskrétnost a ochranu informací, týkajících se jejich osobního a rodinného života
– projevit připomínky k provozu MŠ, učitelce nebo ředitelce školy
Povinnosti:
– dodržovat školní řád
– zajistit, aby dítě řádně docházelo do MŠ
– zajistit plnění povinného školního vzdělávání denně od 8.00 do 12.00 hodin, v případě nepřítomnosti řádně omluvit
– na vyzvání ředitelky mateřské školy, se osobně účastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte
– hlásit změny údajů související s dítětem – změnu bydliště, telefonu, údaje o zdravotním způsobilosti, které by měli vliv na vzdělávání atd…
– vodit dítě do školky zdravé a nahlásit závažné infekční onemocnění
3. PRAVIDLA VZÁJEMNÝCH VZTAHŮ SE ZAMĚSTNANCI
Vzájemné vztahy mezi zaměstnanci školy a dětmi a nepřímo i zákonnými zástupci dětí, by měli vycházet ze zásad vzájemné úcty, respektu, názorové snášenlivosti, solidarity a důstojnosti.
Všichni z by se měli respektovat a snažit se vytvářet partnerské vztahy podložené vzájemnou úctou, důvěrou a spravedlností.
– zaměstnanci dbají o dodržování základních společenských pravidel slušného chování a zdvořilé komunikace
– zaměstnanci usilují o vytváření dobrého vztahu mezi školou a rodinou
– zaměstnanci sledují konkrétní potřeby jednotlivých dětí, snaží se jim porozumět a vyhovět
– učitelé informují zákonné zástupce o prospívání jejich dětí, o jejich individuálních pokrocích v rozvoji i učení
– zaměstnanci chrání soukromí rodiny dítěte a zachovávají diskrétnost v jejich svěřených vnitřních záležitostech, nezasahují do života a soukromí rodiny
– zákonní zástupci mají možnost podílet se na společném postupu při výchově a vzdělání jejich dítěte
– mohou se účastnit s dětmi společně různých programů
– jsou pravidelně informování o všem, co se v MŠ koná, prostřednictvím nástěnek, webových stránek a individuálními rozhovory
4. POSTUP PŘI VYŘIZOVÁNÍ PODNĚTŮ ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ
Při řešení podnětů se zákonnými zástupci nezletilého dítěte, sjednat si schůzku s ředitelkou školy nebo podat písemně.
V případě schůzky na ní bude podáno vysvětlení a proveden zápis – proběhne šetření – pokud bude podnět odůvodněný, bude přijato opatření a o výsledku šetření bude prokazatelným způsobem zákonný zástupce informován, pokud o toto požádal. Lhůta na vyřešení podnětu je 30 až 60 dní od jeho podání.
5. PROVOZ MŠ
a) Provoz MŠ
– provoz MŠ je od 6:30 do 16:00
– provoz MŠ je přerušen nebo omezen po dohodě se zřizovatele v době hlavních prázdnin
– uzavření školy je vždy projednáno s rodiči, je přihlédnuto jejich potřebám a požadavkům
– o uzavření MŠ je v dostatečném předstihu informováno
b) Organizace dne
6:30 – 8:30 | ranní hry dle přání a volby dětí (individuální i společné) |
8:30 – 8:45 | komunikační kroužek, řízené zdravotní cvičení pohybové hry |
8:45 – 9:00 | hygiena, ranní svačina |
9:00 – 9:30 | činnost částečně řízená pedagogem (skupinové i frontální činnosti) |
9:30 – 11:30 | pobyt venku |
11:30 – 12:00 | hygiena, oběd |
12:00 – 14:00 | příprava na odpočinek, odpočinek dle individuálních potřeb dětí, klidové činnosti |
14:00 – 14:30 | hygiena, odpolední svačina |
14:30 – 16:00 | volné hry dětí, individuálně zaměřené aktivity řízené učitelkou |
– organizace dne je flexibilní, pevně jsou stanoveny pouze časy stravování dětí
– při vstupu do MŠ je dětem nabízen individuálně přizpůsobený adaptační program, na kterém se rodič domluví s učitelkami
– MŠ spolupracuje s rodiči s cílem rozvíjet aktivity a organizovat činnost v zájmu dětí a prohloubení vzájemného výchovného působení rodiny a MŠ
c) Příchod dětí do MŠ a rozcházení domů
– ředitelka školy dohodne po přijetí dítěte do MŠ se zákonnými zástupci způsob a délku docházky dítěte (uvedeno v přihlášce ke stravování)
– dítě by mělo do MŠ docházet do 8:00 hodin, jinak po dohodě s třídní učitelkou podle aktuální potřeby rodičů, v tento čas se budova MŠ uzamyká z bezpečnostních důvodů a při jiném příchodu do MŠ zákonný zástupce využívá zvonku
– rodiče nebo jiné pověřené osoby musí dítě předat učitelce osobně
– při odchodu učitelka předává dítě rodiči nebo pověřené osobě rovněž osobně
– nevyzvednuté dítě – pokud si zákonný zástupce nevyzvedne dítě do doby stanovené školním řádem, je učitelka povinna pokusit se telefonicky kontaktovat zákonného zástupce, nebo další pověřenou osobu, v případě neúspěchu je učitelka povinna telefonicky informovat ředitelku
o učitelka musí dále vykonávat dál dohled nad dítětem v prostorách MŠ
o ředitelka kontaktuje OSPOD
o ve spolupráci s Policii ČR předá dítě pracovníkovi OSPOD
o informace kde se dítě nalézá bude vyvěšeno na vstupních dveřích MŠ
– učitelka může odmítnout vydat dítě osobě při podezření, že dotyčná osoba je pod vlivem alkoholu, drog, omamných látek nebo jinak nezpůsobilá převzít dítě
o učitelka bude kontaktovat druhého z rodičů, nebo jinou pověřenou osobu
o pokud nebude kontakt úspěšný, postup bude stejný, jak je popsán u nevyzvednutí dítěte
– rozvedení rodiče doloží kopii rozsudku o svěření do péče ředitelce školy, dojde-li mezi rodiči ke změně v péči o dítě, je třeba neprodleně nahlásit tuto skutečnost ředitelce školy, pokud soudní rozhodnutí nestanovuje výhradní péči jednoho z rodičů, mají právo vyzvednout dítě oba rodiče
– zákonní zástupci, popřípadě osoby pověřené k převzetí dítěte, se po vyzvednutí dítěte nezdržují v MŠ a přilehlých prostorech či školní zahradě déle, než je nezbytné a opustí neprodleně areál školy a školní zahrady. Platí zákaz vstupu a používání herních prvků na školní zahradě
d) Omlouvání dětí
– nepřítomnost dítěte, je rodič povinen ohlásit předem, není-li nepřítomnost předem známá ohlásí neprodleně
– u povinného předškolního vzdělávání je omlouvání povinné, učitelka vede omluvné listy každému předškolnímu dítěti a uvádí důvody jeho absence
– omlouvat lze osobně, telefonicky
– ředitel mateřské školy je oprávněn požadovat doložení důvodů nepřítomnosti dítěte
– zákonný zástupce je povinen doložit důvody nepřítomnosti dítěte nejpozději do 3 dnů ode dne výzvy
e) Zdraví dětí
– rodič přivádí do školy dítě zdravé
– při zjištění teploty, nebo jiných příznaků onemocnění v průběhu pobytu v MŠ, budou rodiče neprodleně informováni a vyzváni k vyzvednutí dítěte z MŠ
– do doby, než dítě bude vyzvednuto, bude odděleno od ostatních dětí v kolektivu
– rodiče musí informovat o výskytu infekčního či parazitárního onemocnění
o zaměstnanci musí informovat ostatní rodiče o výskytu infekčního nebo parazitárního onemocnění (písemnou formou na viditelném místě s upozorněním na konkrétní onemocnění)
f) Organizace stravování
– veškerá strava je dovážena ze Školní jídelny Jahodová Čáslav
– odhlášení oběda na druhý den je nutné nahlásit vždy den předem – nejpozději do 10.00 hodin.
– při náhlém onemocnění je možné si do vlastních nádob oběd vyzvednout od 11:30-12:00 – pouze první den nepřítomnosti
– pokud dítě odchází po obědě domů, odebírá si odpolední svačinu při odchodu domů
– více informací viz. Vnitřní řád školní jídelny a informace na nástěnce o stravování
g) Úplaty v předškolním vzdělávání
– výši úplaty za předškolní vzdělávání stanoví zřizovatel
– výše úplaty se stanovuje na celý školní rok
– je pro všechny děti v MŠ ve stejné měsíční výši
– děti, které chodí do povinného posledního ročníku MŠ a děti, které mají odklad povinné školní docházky, mají předškolní vzdělávání bezúplatné
– splatnost úplaty za příslušný měsíc je splatný nejpozději do 15. dne stávajícího měsíce
– úplatu hradí zákonný zástupce dítěte a to 1x měsíčně na účet číslo 162978247/0600
– v případě absence dítěte v MŠ se úplata nesnižuje ani nepromíjí
– v případě přerušení provozu celé organizace MŠ v měsíci červenci a srpnu bude úhrada prominuta
– pokud dojde v kalendářním měsíci k omezení nebo přerušení provozu na dobu delší než pět dní, úplata se sníží
– o snížení úplaty ředitelka informuje zákonné zástupce a to nejpozději 2 měsíce před přerušením nebo omezením provozu MŠ nebo neprodleně hned potom co se o tom dozví
– osvobozen od úplaty bude zákonný zástupce dítěte, který pobírá sociální příplatek, nebo fyzická osoba, která o dítě osobně pečuje a pobírá dávky pěstounské péče
– osvobozena bude rodina, která pobírá přídavek na dítě, pokud zákonný zástupce tuto skutečnost prokáže ředitelce školky
6. VZDĚLÁVÁNÍ
a) Povinné předškolní vzdělávání
– pro děti, které do 31.8. téhož roku dosáhnout věku 5 let je povinné předškolní vzdělávání.
– předškolní vzdělávání má formu pravidelné denní docházky po dobu souvislých 4 hodin denně (8:00 – 12:00)
– dítě, pro které je předškolní vzdělávání povinné, se vzdělává ve spádové mateřské škole, pokud se zákonný zástupce nerozhodl pro jinou mateřskou školu nebo pro individuální vzdělávání dítěte
– povinnost předškolního vzdělávání není dána ve dnech, které připadají na období školních prázdnin
c) Individuální vzdělávání
– zákonný zástupce má povinnost 3 měsíce před zahájením individuálního vzdělávání, nahlásit tuto skutečnost ředitelce MŠ, před začátkem školního roku
– v průběhu školního roku lze přestoupit na individuální vzdělávání ode dne doručení oznámení ředitelce školy
o oznámení musí obsahovat:
- jméno a příjmení, rodné číslo a místo trvalého pobytu dítěte
- období ve kterém bude individuálně vzdělávané
- důvody individuálního vzdělávání
– ředitelka mateřské školy předá zákonnému zástupci dítěte přehled oblastí, v nichž má být dítě vzděláváno
– ředitelka mateřské školy dohodne se zákonným zástupcem dítěte:
o způsob ověření (přezkoušení dítěte v mateřské škole)
o termíny ověření, včetně náhradních termínů:
- ověření proběhne ve třetí čtvrtek v měsíci listopad
- náhradní termín je první čtvrtek v prosinci
– zákonný zástupce dítěte je povinen zajistit účast dítěte u ověření
– ředitelka mateřské školy ukončí individuální vzdělávání dítěte, pokud zákonný zástupce dítěte nezajistil účast dítěte u ověření, a to ani v náhradním termínu
– výdaje spojené s individuálním vzděláváním dítěte hradí zákonný zástupce dítěte, s výjimkou speciálních kompenzačních pomůcek a výdajů na činnost mateřské školy, do níž bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání
d) Distanční vzdělávání
– distanční vzdělávání je určeno dětem přijmutím k povinné školní docházce
– děti mají povinnost se ho účastnit
– pro tyto účely byla na FB vytvořena soukromá skupina Drobovické sovičky
o zde budou rodiče nacházet podklady pro distanční vzdělávání dětí
o na každý týden učitelky pro děti, na které se vztahuje povinná školní docházka – připraví úkoly, náměty, pracovními listy, metodiku na dané téma
o pokud rodič potřebuje vyzvednout materiály osobně, dohodne se s učitelkou na termínu předání
o po ukončení distančního vzdělávání odevzdají vypracované materiály učitelce, pro zpětnou vazbu
– ke komunikaci v tomto období bude využíván FB nebo e-mail mateřské škol: msdrobovice@seznam.cz
e) Vzdělávání cizinců
– povinné předškolní vzdělávání se vztahuje:
o na občany jiného členského státu EU, kteří na území ČR pobývají déle než 90dnů
o na cizince, kteří jsou oprávněni pobývat na území ČR trvale nebo přechodně po dobu delší než 90 dnů
– pokud školku navštěvuje 4 a více dětí cizinců, zřídí se skupina pro jazykovou přípravu
– jazyková příprava týdně probíhá v časovém rozsahu jedné hodiny, bude rozdělena do dvou či více bloků v průběhu dopoledne daného týdne
f) Ukončení docházky dítěte do MŠ
– ředitelka může ukončit docházku dítěte do mateřské školy po předchozím písemném upozornění zástupce dítěte, jestliže:
o zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání v MŠ nebo úplatu za školní stravování ve stanoveném termínu
o dítě se bez omluvy zákonného zástupce nepřetržitě neúčastní předškolního vzdělávání po dobu delší než dva týdny
o zástupce dítěte závažným způsobem opakovaně narušuje provoz mateřské školy (nedodržuje školní řád)
o když je to vhodné na základě vyjádření odborníků v průběhu zkušební doby (lékař a školská poradenská zařízení)
– ukončení docházky není možné u dítěte, pro které je předškolní vzdělávání povinně
g) Výkon dohledu nad dětmi
– dohled nad dítětem v mateřské škole vykonává učitelka, od doby, kdy je převezme do jeho zákonného zástupce nebo jim pověřené osoby, až do doby, kdy je předá jeho zákonnému zástupce nebo jim pověřené osobě
– předat dítě pověřené osobě lze jen na základě písemného pověření vystaveného zákonným zástupcem
7. PODMÍNKY ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVÍ DĚTÍ
a) Péče o zdraví a bezpečnost dětí při vzdělávání
– Škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví dětí při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a poskytují jim nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.
– Dětem v mateřské škole se vysvětlují pravidla chování a jednání srozumitelnou formou poučení, vysvětlování, příkladem, pomocí obrázků a piktogramů.
– S danými pravidly se seznamují hned na začátku školního roku, průběžně i nahodile (při nenadálé situaci, problémech), před pobytem na zahradě, před vycházkou, výletem, exkurzí apod.
– Za bezpečnost a ochranu dětí v době výchovně vzdělávací činnosti odpovídá učitelka. V případě nezbytné nutnosti vzdálit se je učitelka je povinna zajistit dozor nad dětmi jinou učitelkou školy.
– K zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, stanoví ředitelka MŠ počet pedagogických pracovníků tak:
o aby na jednu učitelku připadlo nejvýše 20 dětí z běžných třídě
o nebo 12 dětí ve třídě, kde jsou přítomny děti se zdravotním postižením nebo děti mladší 3 let
– Při přesunech dětí při pobytu mimo území mateřské školy po pozemních komunikacích se učitelka řídí pravidly silničního provozu, zejména kde není chodník nebo je-li neschůdný, chodí se po levé krajnici, a kde není krajnice nebo je-li neschůdná, chodí se co nejblíže při levém okraji vozovky.
– Chodci smějí jít po krajnici nebo při okraji vozovky nejvýše dva vedle sebe.
– Při zajišťování zotavovacích pobytů, popřípadě výletů pro děti určí ředitelka MŠ počet učitelek tak, aby byla zajištěna výchova dětí, včetně dětí se zdravotním postižením, jejich bezpečnost a ochrana zdraví.
– V případě školního úrazu je učitelka povinna zajistit prvotní ošetření dítěte, v případě nutnosti i následné lékařské vyšetření či ošetření.
– Zákonní zástupci jsou bezodkladně vyrozuměni.
– Učitelka je rovněž zodpovědná za ohlášení úrazu vedení školy a zapsání do Knihy úrazů v ředitelně. Školním úrazem je úraz, který se stal dítěti při výchově vzdělávání a při činnostech, které s nimi přímo souvisejí.
– Školním úrazem je rovněž úraz, který se stal dětem při akcích konaných mimo školu, organizovaných školou a uskutečňovaných za dozoru pověřené odpovědné osoby. Jedná se zejména o úrazy dětí na vycházkách, výletech, zájezdech, exkurzích.
– Učitelky mají povinnost přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí, vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj.
– Učitelky jsou pravidelně proškolovány v otázkách bezpečnosti.
b) První pomoc a ošetření
– Ředitelka školy zajistí, aby byly vytvořeny podmínky pro včasné poskytnutí první pomoci a lékařského ošetření při úrazech a náhlých onemocněních.
– Všichni zaměstnanci jsou povinni okamžitě poskytovat první pomoc při jakémkoliv úraze, v případě potřeby přivolají lékařskou pomoc, v nezbytně nutném případě zajistí převoz zraněného do zdravotnického zařízení. Zároveň jsou povinni bezodkladně informovat ředitele školy a zákonné zástupce dítěte.
– V případě pracovního, školního úrazu nebo jiné zdravotní příhody (dále jen úrazu) poskytne první pomoc podle běžných zdravotnických zásad učitelka konající dohled.
– Zaměstnanec školy provádějící dohled okamžitě telefonicky ohlásí událost vedení školy. V případě potřeby uvědomí záchrannou lékařskou pomoc.
– Všechny děti v MŠ jsou pojištěny proti úrazům a nehodám v době pobytu dítěte v MŠ a při akcích organizovaných mateřskou školou.
– Ředitel školy, kterému byl úraz dítěte ohlášen, zajistí, aby byly objektivně zjištěny a případně odstraněny příčiny úrazu.
c) Pobyt dětí v přírodě
– Využívají se pouze známá bezpečná místa, učitelky dbají, aby děti neopustily vymezené prostranství.
– Učitelky před pobytem dětí zkontrolují prostor a odstraní všechny nebezpečné věci a překážky (sklo, hřebíky, plechovky, ostré velké kameny apod.).
d) Sportovní činnosti a pohybové aktivity
– Před cvičením dětí a dalšími pohybovými aktivitami, které probíhají ve třídách, popřípadě v jiných vyčleněných prostorách v objektu budovy mateřské školy nebo probíhají na venkovních prostorách areálu mateřské školy, kontrolují učitelky, zda prostory jsou k těmto aktivitám dostatečně připraveny, odstraňují všechny překážky, které by mohly vést ke zranění dítěte a při použití tělocvičného načiní a nářadí kontrolují jeho funkčnost a bezpečnost.
– Učitelky dále dbají, aby cvičení a pohybové aktivity byly přiměřené věku dětí a podle toho přizpůsobují intenzitu a obtížnost těchto aktivit individuálním schopnostem jednotlivých dětí.
e) Pracovní a výtvarné činnosti
– Při aktivitách rozvíjejících zručnost a výtvarné cítění dětí, při kterých je nezbytné použít nástroje (např. nůžky, nože, kladívka apod.), vykonávají děti práci s těmito nástroji za zvýšené opatrnosti a výhradně pod dohledem učitelky, nástroje jsou zvlášť upravené (nůžky nesmí mít ostré hroty apod.).
– Všem osobám je zakázáno v prostorách školy užívat návykové látky, či jinak s nimi manipulovat. Škola je povinna oznámit orgánu sociálně-právní ochrany dětí obecního úřadu obce s rozšířenou působností skutečnosti, které nasvědčují tomu, že dítě je týráno nebo zanedbáváno.
8. PREVENCE SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÝCH JEVŮ
Děti jsou učitelkami v rámci ochrany dětí před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí informovány a vedeny k prosociálnímu chování ve výchovně vzdělávací činnosti během celého dne.
Důležitým prvkem ochrany před sociálně patologickými jevy je i výchovně vzdělávací působení na děti již předškolního věku zaměřené na zdravý způsob života. V rámci školního vzdělávacího programu jsou proto děti nenásilnou formou, přiměřeně k jejich věku a schopnostem pochopit a porozumět dané problematice, seznamovány s nebezpečím drogové závislosti, alkoholismu, kouření, virtuální závislosti (počítače, televize, video) patologického hráčství (gamblerství), vandalismu, kriminality a jiných forem násilného chování a jsou jim vysvětlována pozitiva zdravého životního stylu.
V rámci prevence před projevy diskriminace, nepřátelství a násilí učitelky monitoring vztahů mezi dětmi s cílem řešit případné deformující vztahy mezi dětmi již v jejich počátcích, a to ve spolupráci se zákonnými zástupci, případně za pomoci školských poradenských zařízeních.
Důležitým prvkem prevence v této oblasti je i vytvoření příznivého sociálního klimatu mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a zaměstnanci školy a zákonnými zástupci dětí.
9. PODMÍNKY ZACHÁZENÍ S MAJETKEM ŠLOLY ZE STRANY DĚTÍ
– Po dobu pobytu dítěte a v průběhu vzdělávání dětí v MŠ dbají učitelky na to, aby děti zacházely šetrně s učebními pomůckami, hračkami a dalšími vzdělávacími potřebami a nepoškozovaly ostatní majetek školy.
– Po dobu pobytu v prostorách mateřské školy, včetně školní zahrady, jsou zákonní zástupci povinni chovat se tak, aby nepoškozovali majetek školy. V případě, že majetek sami poškodí, nebo zjistí poškození, nahlásí skutečnost neprodleně zaměstnanci školy.
10. GDPR
Ochrana osobnosti ve škole (učitel, dítě)
– Učitelky mají povinnost zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím osobní údaje, informace o zdravotním stavu dětí a výsledky poradenské pomoci školského poradenského zařízení a školního poradenského pracoviště, s nimiž přišli do styku.
– Právo zákonných zástupců dětí na přístup k osobním údajům, na opravu a výmaz osobních údajů a právo vznést námitku proti zpracování osobních údajů se řídí směrnicí ředitele školy k ochraně osobních údajů.
– Zpracování osobních údajů dětí za účelem propagace školy (webové stránky, propagační materiály, fotografie) je možné pouze s výslovným souhlasem zákonných zástupců dětí.
– Pořizování zvukových a obrazových záznamů osob (učitel, dítě) bez jejich svolení je v rozporu s občanským zákoníkem (§ 84 a § 85).
Školní řád MŠ:
- platí do odvolání
- je pro obě strany (MŠ a rodiče) závazný
- nabývá platnosti s účinností od 1. 9. 2024
…………………………………
Bc. Michaela Kufrová
ředitelka školy